Mikä on Google Search Console ja mitä sillä tehdään?

27

touko

Kirjoittanut: Preoni

Google Search Console on hakukonejätti Googlen tarjoama ilmainen verkkosivustojen seuranta- ja ylläpitotyökalu. Search Consolen avulla voi esimerkiksi saada tietoa sivuston hakukoneliikenteen kehittymisestä, paluulinkeistä, ongelmatilanteista ja niin edelleen.

Vaikka Google indeksoi tietoa jatkuvalla syötöllä, se ei kuitenkaan huomioi lähellekään kaikkea. Etenkin, jos sivustolla on vähän liikennettä, Google ei pidä tärkeänä tarkistaa sitä kovin usein. Lisäksi Google saattaa usein tarkastaa vain oleellisimmat sivut, joten esimerkiksi uudet blogitekstit saattavat jäädä siltä kokonaan huomaamatta. Tämän vuoksi Search Console on loistava työkalu, jonka avulla voit selvittää miten hyvin Google on perillä sivuston sisällöstä.

Search Consolen avulla Googlea voi myös pyytää tutkimaan sivustoa uudelleen, mikäli se on muuttunut. Alun perin ohjelma tunnettiin nimellä Google Webmaster Tools.

Search Consolen avulla saat perustavanlaatuista tietoa siitä, miten sivustosi hakukonenäkyvyys kehittyy

Mihin tarkoitukseen Google Search Console sopii?

Googlen hakukoneessa näkyminen ei edellytä Search Consolen käyttöä, mutta mikäli haluaa varmistua hakukonenäkyvyyden toiminnasta, on Search Consolen käyttöönotto lähtökohtaisesti järkevää. Alla esiteltynä lyhyesti Search Consolen yleisiä käyttökohteita.

Sivuston hakukonenäkyvyyden seuraaminen

Search Consolen avulla saat perustavanlaatuista tietoa siitä, miten sivustosi hakukonenäkyvyys kehittyy. Tästä näkymästä näet sivustosi klikkaukset ja näyttökerrat Google-haussa. Tulosten keskimääräinen sijainti on myös oleellinen tieto, jota seuraamalla saa käsityksen siitä, kehittyykö sivuston hakukonenäkyvyys positiivisella tavalla.

Yksi tärkeä seikka on myös haussa käytettyjen termien osuvuus ja määrä. Yleensä näitä on aluksi muutamia ja ajan kuluessa niitä alkaa kertyä enemmän. Tämä on oleellinen aihealue siksi, että näin sivuston sisällöntuottajat voivat saada vihjeitä siitä, minkälaista sisältöä sivustolle voisi toteuttaa.

Sivuston ylläpito ja ongelmatilanteiden seuraaminen

Search Consolea voidaan hyödyntää erilaisten ongelmatilanteiden tunnistamiseen ja seurantaan. Search Console tunnistaa sivuston kuormitukseen ja palvelimen ongelmiin liittyviä asioita. Mikäli joku sivu ei jostain syystä löydy Googlen hakutuloksista vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi löytyä, voit pyytää Googlea tarkistamaan kyseisen sivun. Tällöin voidaan selvittää, onko sivussa jotain sellaista, joka estää indeksoitumisen. Joskus vika saattaa olla esimerkiksi siinä, että sivun sisältämä teksti on liian pientä luettavaksi.

Search Console etsii jatkuvasti erilaisia ongelmia ja raportoi niistä tarvittaessa. Tällaisia ongelmia voivat olla esimerkiksi käyttökatkokset, tietoturvaongelmat, negatiiviset hakukonemuutokset sekä vaikkapa sivustolla esiintyvä tuplasisältö. Aina näitä ongelmia ei välttämättä huomaisi tai osaisi etsiä ollenkaan, ellei Search Console kertoisi niistä.

Googlen pitäminen ajan tasalla sivuston muutoksista

Search Consolen avulla Google voidaan myös pitää ajan tasalla mikäli sivustolla tapahtuu muutoksia. Työkalun avulla voidaan kertoa Googlelle mahdollisista uudelleenohjauksista. Googlelle voidaan tätä kautta kertoa myös sivuston siirrosta kokonaan uuden verkkotunnuksen alaisuuteen. Näin vältetään virheitä ja päällekkäisyyksiä Googlen hakutulosten yhteydessä.

Search Consolen kautta voidaan myös ladata niin kutsuttu sivustokartta Googlea varten. Tämä voi olla todella hyödyllinen ominaisuus, sillä Google ei aina löydä sivustolta juuri niitä tärkeitä sivuja. Sivustokarttaa ladatessa kannattaa varmistaa, että se pitää sisällään kaikki oleelliset sivut.

Kun verkko-omaisuus on luotu ja vahvistettu, Google Search Console alkaa keräämään tietoa sivuston toiminnasta

Search Consolen käyttöönotto

Search Console otetaan käyttöön siirtymällä Google-tilin avulla Search Consolen päänäkymään. Tämän jälkeen luodaan uusi verkko-omaisuus. Mikäli käyttäjällä on jo olemassa verkko-omaisuus jollekin muulle sivustolle, valitaan vasemman valikon kohdasta “Lisää verkko-omaisuus”.

Kun verkko-omaisuuden luonti on aloitettu, valitaan omaisuustyyppi. Omaisuustyyppiä on olemassa kahta eri tyyppiä: Verkkotunnus tai URL-etuliite. Verkkotunnus-omaisuuden käyttö mahdollistaa kaikkien verkkotunnusten, aliverkkotunnusten ja protokollien käytön. Tämän omaisuustyypin käyttöönotto edellyttää DNS-vahvistusta. URL-etuliiteomaisuus sisältää vain URL-osoitteet, joissa on tarkka etuliite. Tämä verkko-omaisuus voidaan kuitenkin vahvistaa monilla eri tavoilla.

Kun verkko-omaisuus on luotu ja vahvistettu, Google Search Console alkaa keräämään tietoa sivuston toiminnasta ja tietoja alkaa tulla näkyviin muutaman päivän kuluessa.

 

Search Consolen liittäminen Google Analyticsiin

Search Consolen perustiedot voidaan liittää kätevästi myös osaksi Google Analytics -näkymää. Tämä on todella hyödyllinen ominaisuus, koska Search Consolen mahdollistamat tiedot ovat oleellinen osa myös sivuston kävijäseurantaa. Tämä mahdollistaa sen, että Analyticsin hankinta-osiossa voidaan seurata Search Consolen tietoja ilman, että varsinaisella Search Console sivulla tarvitsee vierailla joka kerta erikseen. Tämä mahdollistaa myös Search Console tietojen liittämisen osaksi Analyticsin avulla luotuja raportteja.

Kun Search Consolen verkko-omaisuus on luotu, sen liittäminen osaksi Analytics-näkymää luodaan Analyticsin järjestelmänvalvoja osiossa. Täältä löytyy tuotteen linkittämiseen liittyvät valinnat, jota kautta valitaan Search Console. Tätä kautta avautuu linkki, jossa Analytics ja Search Console voidaan yhdistää.

Haluaisitko tietää lisää Search Consolen käyttöönotosta tai sen ominaisuuksista? Me Preonilla käytämme Search Consolea työssämme päivittäin ja se on vakiintunut yhdeksi keskeisistä työkaluistamme. Autamme mielellämme myös sinun yritystäsi saamaan sen verkkosivustosta enemmän irti Search Consolen avulla. Ota rohkeasti yhteyttä!

Ota meihin yhteyttä.

Luotettava kumppani