Google Remarketing on mainontaa, jota kohdennetaan verkkosivustolla jo vierailleille käyttäjille. Kun samat käyttäjät vierailevat myöhemmin Googlen hallinnoimilla verkkosivustoilla, näille henkilöille voidaan näyttää aikaisempaa kohdennetumpaa mainontaa.

Kun yritys käyttää markkinoinnissaan Google Remarketing -mainoksia, sen hallinnoima verkkosivusto on asetettu keräämään tietyillä kriteereillä asetettua remarketing-listaa verkkosivuston käyttäjistä. Kun halutut kriteerit täyttävä käyttäjä poistuu verkkosivustolta, Google osaa tunnistaa tämän käyttäjän hänen vieraillessa jollain Googlen mainosverkkoon kuuluvista sivustoista. Näin hänelle voidaan näyttää hyvin tarkasti personoituja mainoksia.

Google Remarketing -mainonnan tavoitteena voi olla esimerkiksi saada käyttäjä suorittamaan kesken jäänyt verkkokauppaostos loppuun. Jos verkkokaupan käyttäjä on lisännyt tuotteen ostoskoriin, hän on tällöin suurella todennäköisyydellä vakavasti ostoaikeissa oleva henkilö. Mikäli ostos jää syystä tai toisesta toteutumatta, tämä on tietyllä tapaa hukattu mahdollisuus.

Kun ostoskori hylätään, verkkokauppiaalle voi olla huomattavasti edullisempaa saada kyseinen henkilö ostamaan kyseinen tuote kuin löytää kokonaan uusi yhtä potentiaalinen asiakas tilalle. Tällöin Google Remarketing osaa tavoittaa kyseisen kohderyhmän ja tarjota heille samaa tuotetta esimerkiksi alennettuun hintaan. Koska mainonnan kohteena ovat vahvasti ostoaikeissa olevat käyttäjät, Remarketing-mainonnan budjetti voi olla myös tavallista mainontaa huomattavasti korkeampi.

Verkkokauppa ei kuitenkaan ole ainoa hyvä sovelluskohde. Se voi toimia periaatteessa millä tahansa yrityksen asiakashankinnan ja myynnin kannalta olennaisella kriteerillä. Näin Google Remarketing voi olla avuksi myös esimerkiksi tunnettuuden tehostamisessa. Kun kohderyhmä on kerran vieraillut ensimmäistä kertaa verkkosivustollasi, ethän halua yrityksesi brändin unohtuvan heti tämän jälkeen?

Miten Google Remarketing toimii?

Teknisesti Google Remarketing toimii siten, että verkkosivustolle asetettu remarketing-tagi luo saatavilla olevista käyttäjän tiedoista yksilöllisen evästetunnisteen eli eväste-ID:n, jonka avulla Google osaa yhdistää saman käyttäjän hänen vieraillessa jollain Googlen hallitsemilla verkkosivustoilla. Toimiakseen oikein Google Remarketing tarvitsee riittävästi dataa, jotta verkkosivuston käyttäjiä voidaan lajitella erilaisiin ryhmiin. Myös Googlen Remarketing-listan käyttäminen itsessään vaatii tietoja vähintään tuhannesta käyttäjästä.

Remarketing toimiikin parhaiten sellaisten verkkosivustojen kanssa, joilla on paljon liikennettä, koska erilaisten asiakasprofiilien luominen vaatii luotettavaa analytiikkaa. Toisaalta Remarketing-lista toimii sitä paremmin mitä rajatumpi se on. Koska useassa tapauksessa verkkosivustoilla ei ole välttämättä liikennettä tarpeeksi yksityiskohtaisten listojen käyttämiseen, erilaisia listoja voidaan myös yhdistellä.

Remarketing-listoihin voidaan myös yhdistää samankaltaisuuteen perustuvia käyttäjiä Googlen oman datan pohjalta. Tämä ajatus toimii kuitenkin tosiasiallisesti heikommin kuin sellainen lista, joka perustuu puhtaasti verkkosivustolla tapahtuneisiin toimintoihin.

Miten Google remarketing toimii
Googlen Remarketing-listan käyttäminen itsessään vaatii tietoja vähintään tuhannesta käyttäjästä

Kuinka tehokasta Google Remarketing on?

Parhaimmillaan Google Remarketing voi olla todella tehokasta, mutta kaikki on tietysti suhteellista. Se tavoittaa periaatteessa jopa 90 prosenttia internetliikenteestä ja yhä useammat yritykset ovat omaksuneet sen osaksi markkinointiaan. Loppupelissä sen tehokkuutta kannattaa kuitenkin arvioida sen perusteella, mitä sillä halutaan saavuttaa.

Jos uudelleenmarkkinoinnin avulla saadaan kesken jäänyt verkkokauppaostos suoritettua loppuun mainoskustannusten pysyessä silti positiivisina, tämän voisi mieltää tehokkaaksi. Jos taas päätät näyttää yrityksesi mainosbanneria jokaiselle sivustollasi vierailleelle henkilölle, se tuskin kääntyy voitolliseksi markkinoinniksi.

Tärkeintä on mieltää Google Remarketing digitaalisen markkinoinnin tehotyökaluksi, joka valjastetaan käyttöön vasta kun sen käyttötarve ymmärretään. Sen käytölle on olemassa myös tiettyjä rajoituksia ja vaatimuksia, joten se ei myöskään tämän vuoksi sovellu kaikkien yritysten käyttöön. Jos kuitenkin vaatimukset täyttyvät eikä rajoituksia käytölle ole, oikein tehtynä Google Remarketing on loistava lisä digitaalisen markkinoinnin kokonaisuudessa.

Yhdistelty Google remarketing strategia
Google Remarketing on loistava tapa saada potentiaaliset asiakkaat palaamaan verkkosivustolle.

Yhdistelty Google Remarketing strategia?

Google Remarketing on loistava tapa saada potentiaaliset asiakkaat palaamaan verkkosivustolle. Remarketing-listoja varten tarvitaan kuitenkin suuria määriä liikennettä. Koska Google Ads toimii lähtökohtaisesti asiakkaan omasta toiminnasta riippuen, avuksi voidaan ottaa kiinnostava sisältömarkkinointi sekä sosiaalisen median mahdollisuudet.

Google Ads -mainonnasta poiketen esimerkiksi Facebook mainostaa käyttäjilleen näiden tahdosta riippumatta suorempaa mainontaa, jota voidaan kohdistaa Facebookin luomien käyttäjäprofiilien perusteella. Tällöin tietystä asiasta tai aiheesta kiinnostunut henkilö voidaan saada vierailemaan verkkosivustolla ilman, että hän itse on juuri sillä hetkellä ollut hakemassa kyseistä tietoa. Koska kyseinen aihealue kiinnostaa häntä, hän saattaa hyvinkin helposti klikata sisältömarkkinoinnin pohjalta luotuun mainokseen ja tätä kautta päätyä suorittamaan haluttu toiminto sivustolla.

Suurin osa tällä tavoin hankitusta yleisöstä ei luonnollisesti tässä vaiheessa kuitenkaan konvertoi. Kiinnostavan sisällön ansiosta saavutettu mainoskustannus voi kuitenkin olla niin alhainen, että tähän samaan ryhmään voidaan vielä hyvinkin tehokkaasti kohdistaa uudelleenmarkkinointia Google Ads Remarketing -listojen avulla.

Jos yhdistetyn Remarketing-strategian kokonaiskustannus saadaan pysymään riittävän alhaisena, sen lopullinen hyötysuhde voi olla paljon tavallista markkinointia parempi. Tämän lisäksi toteutettu sisältö ja saavutettu liikenne auttavat pitkässä juoksussa myös hakukonenäkyvyyttä.

Haluaisitko tietää lisää Google Remarketing -mainonnan toiminnasta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista? Älä hukkaa enempää potentiaalisia asiakkaita ja tavoita heidät uudelleen, jos he poistuvat sivustoltasi. Me autamme mielellämme, joten ota rohkeasti yhteyttä!

Avainsanat:

ISE 2024